Powered By Blogger

Rabu, 29 Disember 2010

KOLEKSI LAWAK JENAKA 4

NASIB JURUJUAL YANG MALANG

Seorang penjual ‘vacum cleaner’ menuju ke sebuah rumah. Diketuknya pintu depan.
Belum sempat wanita tuan rumah itu berkata sepatah pun, dia menghamburkan segala macam kotoran ke karpet ruang tamu.
“Puan, saya yakin akan kemampuan mesin ini. Karpet ini akan bersih kembali dalam sekelip mata. Jika nanti masih ada kotoran yang tertinggal, saya bersedia memakannya,” kata jurujual dengan penuh yakin.
“Kalau begitu,” kata wanita tersebut, “Mulailah makan. Rumah kami belum ada eletrik.”


PUKUL BERAPA BUKA ???

Pada suatu tengah malam telepon di rumah seorang pustakawan berdering.
“Pukul berapa perpustakaan akan di buka?” seorang pemuda di hujung talian bertanya. “Jam 9 pagi encik, apa hal yang penting sangat encik menelifon saya tengah malam buta nie?” tanya pustakawan tadi.
“Tak boleh buka awal lagi ke?” pemuda itu bertanya lagi dengan nada kecewa. “TIDAK, tidak akan dibuka sebelum pukul 9!” si pustakawan menjawab dengan nada yang tinggi. “Penting sangat ke sampai encik tidak boleh tunggu sampai pukul 9 pagi untuk masuk?”. “Siapa kata saya mau masuk?” kata pemuda itu kesal, “SAYA MAU KELUAR!”



DATANG BULAN

Ali dan teman-teman sekelasnya di tadika di tugaskan gurunya mencari sesuatu peristiwa menarik untuk di ceritakan dan di gambarkan keesokan harinya di sekolah. Keesokan harinya tiba giliran Ali untuk menggambarkan hal menarik yang di temuinya. Ia pun menggambarkan sebuah lingkaran yang di namainya ” Datang Bulan. ”
Gurunya pelik dan menanyakan apa alasan Ali menganggap datang bulan adalah sesuatu peristiwa yang menarik.
Ali pun menjawab dengan selamba.” Saya sendiri bingung apa yang menarik tentang datang bulan. Yang jelas setelah kakak sulung saya menyatakan terlambat datang bulan selama tiga bulan, ayah saya tiba-tiba sakit jantung. Ibu pula menangis tak henti dan anak muda yang sewa di sebelah rumah bunuh diri.”


TEMUDUGA SEKRETARI

Seorang pengarah sebuah syarikat sudah mendapatkan Sekretari yang diinginkan, lalu beliau menugaskan stafnya Ajoi untuk meneruskan baki temuduga dengan calon-calon yang masih ada… Pengarah tersebut mengarahkan Ajoi menolak semua calon yang tinggal. Dengan yakinnya Ajoi melaksanakan tugasnya. Satu persatu calon dipanggilnya.

Ajoi : “Kamu memohon sebagai apa?”
Calon 1 : “Sekretari”
Ajoi : “Kamu merasa cantik ke tak?”
Calon 1 : “lebih kurang macamtu la”
Ajoi : “Permohonan Kamu tidak diterima.”
Calon 1 : “Sebabnya?”
Ajoi : “Nanti pekerja disini akan jatuh cinta pada kamu dan berlaku perkara tak elok… ”
Calon 1 : “Sebenarnya saya merasa tidak cantik”
Ajoi : “Makin lah saya tidak terima.”
Calon 1 : “kenapa pulak ?”
Ajoi : “Buat sakit mata aje”


SURAT CINTA SEORASNG ROCKER

Salam,
Amacam awekku? Lu orait ke? Wa harap lu ok-ok je..
Awekku, gua telah membaca surat lu tempohari. Apasal lu buat cenggini kat gua? Selama ni cintan gua terhadap lu bukan main. Lu ingat gua main-main ke? Cintan gua mendalam very deep you know! very deep purple! Lu tak perasan ke?
Apa yang kurangnya gua ni? Cuba lu cakap! Gua ni tak cukup hensem ke? Atau lu sudah ada balak lain? Lu sound gua beb! Mentang-mentang lu keja opis, lu ada skandal dengan mat despatch kat opis lu tu! Mamat poyo tu lu nak? Apa barang?!! Setakat mat despatch, kalau lu nak tau, gua dulupun pernah mintak jadi cikgu tapi tak dapat. Bukan pasal gua takde kelayakan tapi tadika kemas jarang amik cikgu lelaki. Lagipun jiwa gua lebih kepada seni. Tiket konsert gua semua habis jual! Sebab tulah gua jadi tukang jual tiket konsert funfair buat sekian lamanya sampai tauke funfair tu tak offer kat onglain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan